Вие избрахте изданието на BG VOICE за САЩ. Искате ли това да бъде вашето основно издание? ДА | НЕ

17.04.2014 г.

Автор:

Божидар Божков

e-mail:

bojkov@bg-voice.com

Цензорите на България се оттеглят? Да, бе…

Ирена Кръстева и Делян Пеевски обявиха, че продават вестниците си, но никой не им вярва

Любимците на Доган: Николай Бареков, Делян Пеевски, Цветан Василев

Ирена Кръстева

Увеличаване Затвори

Ахмед Доган напусна официално политиката. Неофициално командва цяла България чрез пионките си, скрит в Боянските сараи

Увеличаване Затвори

Майката на депутата от ДПС Делян Пеевски - Ирена Кръстева, обяви, че продава медийния си бизнес. Доколкото самият Пеевски винаги е повтарял, че той няма собственост в нито едно издание, излиза, че монополистите, които не само изкупиха на килограм основните всекидневници в София, а други подчиниха финансово, които държат почти целия регионален печат, един от националните телевизионни канали - ТВ7, а също и редица сайтове, и впримчиха всичко това в най-мащабната цензура на медии в страната след 1989 година, са решили да се оттеглят без бой. Малцина биха повярвали, че това е истина, колкото и добре да е завоалирана сделката и колкото и чуждестранни да изглеждат купувачите. Подобни проформа продажби са се случвали и в миналото и още на пръв поглед се е виждало, че всичко е една измама, прах в очите. Дали сделката на мама Ирена ще е подобна лъжа?

,,Нова българска медийна група холдинг" ЕАД, на която Кръстева е едноличен собственик и изпълнителен директор, обяви, че е подписан рамков договор с ирландското дружество ,,Медия маркет лимитид" за продажба на дяловото участие на компанията на г-жа Кръстева във фирмите, които издават вестниците „Телеграф", „Монитор", „Политика днес", „Меридиан мач" и „Борба" - Велико Търново. Това са изданията, в които госпожата официално притежава над 50% от акциите. Всички останали медии, които видно гравитират около групата на Ирена Кръстева, по документи не са нейна собственост. Много лесно може да се провери дали изобщо става дума за истинска продажба, тъй като политиката на въпросните издания е ясна и ако остане същата, то явно, че новият собственик си е същата Ирена, просто леко маскирана. А политиката на нейните медии включва: денонощни хвалби на ДПС и техния нов проект ,,България без  цензура"; лично на Ахмед Доган и неговия любимец Николай Бареков; обслужване на Цветан Василев и оглавяваната от него Корпоративна търговска банка - финансовата касичка на ДПС; безпрекословна защита на правителството; неспирен огън по Бойко Борисов и ГЕРБ, но само когато са в опозиция.

Досега мама Ирена и Пеевски са имали и други подобни сделки, очевидно фиктивни. Например вестник ,,Стандарт", който Тодор Батков уж продаде през 2011 година на някакво дружество ,,ГМ прес". От момента на сделката вестникът плътно въведе постулатите на Ирена и Пеевски и днес пее в един хор с техните медии. Каквото е добро за ДПС, добро е и за ,,Стандарт", и обратно. От друга страна, пълното мълчание на новия ,,ирландски" инвеститор говори, че и сегашната медийна препродажба може да е вкарване на външни лица само на повърхността.

,,Медия маркет лимитид" се управлява от бившия изпълнителен директор на медийната група ,,Комюникейшън груп" (в България тя притежава Радио1, БГ радио, радио „Енержи", радио ,,Вероника", радио 1 рок, радио и телевизия „Сити") Патрик Халпени. Според ирландския регистър ,,Солочек" компанията е била основана в Дъблин едва два дни преди сделката - на 9 април. Г-н Халпени е посочен като собственик. От регистъра се вижда, че дружеството има двама директори. Вторият се казва Джон Реймънд Фелън. Посочено е, че участва в ръководството на 20 дружества и е на възраст между 85 и 89 години. Продажбата трябва да бъде одобрена от Комисията за защита на конкуренцията, т.е. ще отнеме поне 1-2 месеца.
Защо обаче мама Иренка е решила да продава (фиктивно или не) в държава, където ДПС и хората й могат да си правят каквото си искат, без да се вълнуват от общественото мнение? Кръстева и Пеевски са се държали точно по безпардонен начин винаги и досега не са показвали с поведението си някакво притеснение, въпреки че медиите им постоянно са впрегнати във всякакви атаки към политически и икономически опоненти, а и редовно участват в търговия с влияние. Отговорът е много прост. В края на май в България предстоят европейски избори. Един от най-личните кандидати в тях е Делян Пеевски. Той бе издигнат от редица низови организации на ДПС също както някога низовите партийни ядра на БКП ,,единодушно" издигаха и другаря Тодор Живков за всички избори, в които е участвал. Ако в България Пеевски може да си се кандидатира за местния парламент колкото си иска, без да му пука, а после дори да не стъпва в него, нарушавайки конституцията, защото знае, че подчинената на ДПС прокуратура няма да го закача, в Брюксел ще му се наложи да поддържа друго поведение. В Европейския парламент Пеевски още с влизането си трябва да попълни декларация за конфликт на интереси. Не че и в България не го прави, но в Брюксел ще четат този документ под лупа. Там има една графа ,,други финансови интереси, които могат да повлияят на работата", където няма как да не посочи вестниците на мама. Ако тя официално ги е продала, евродепутатът Пеевски не само ще може самодоволно да повтаря, че въобще няма нищо общо с никакви медии, но дори и да води дела срещу всеки, който твърди обратното.

Пеевски и Кръстева имат богат опит как хем да продадат едни медии, хем те да продължат да хвалят властта ДПС и лично Доган. През 2013 година британската компания ,,Алегро кепитъл" уж купи ТВ 7, киноверсията „Супер 7" и телевизия Би Би Ти, която после стана „Нюз 7" (с целия ресурс на Си Ен Ен). След сделката не само че нищо не се промени в редакционната им политика, а Бареков вече извира от всички предавания. С името му започват всички новини. Единствената тема, която не е бил помолен да коментира за тези телевизии, е изчезването на малайзиския самолет.
От друга страна, г-н Пеевски, макар и уж да няма собственост в медиите, обича да нарича вестниците на мама ,,моите медии". Той използва това определение преди няколко месеца, когато обясняваше как ,,моите медии" изпълнили поръчки на Цветан Цветанов във времената, когато медиите от групата на Пеевски пееха „осанна" за ГЕРБ. Сайтът ,,Биволь" пък разкри, че ,,моите медии" са купени с кредит от Корпоративна търговска банка на Цветан Василев. Той се позова на проверка на Софийската градска прокуратура, поискана по реда на Закона за достъп до информация от Народното събрание.

В свои изявления и Николай Бареков посочи кой още от вестниците, уж нямащи нищо общо с Пеевски, е под негова команда. Неотдавна г-н Бареков обяви, че ,,Пеевски  си направи най-тиражните вестници в България - ,,Телеграф" и ,,Уикенд". Седмичникът ,,Уикенд" е маскиран като жълта преса, макар в него истински папарашки снимки и достоверни клюкарски истории да липсват. Затова пък корпоративните задачи по възвхала на ДПС са омешани с измислици за хората, които Доган не понася.

 

 
 
въведете кода
 

коментари

  • няма коментари
 

ОЩЕ ОТ ТАЗИ КАТЕГОРИЯ

X