Вие избрахте изданието на BG VOICE за САЩ. Искате ли това да бъде вашето основно издание? ДА | НЕ

14.06.2017 г.

Губър, който прехвърли успеха от Холивуд в спорта

Той създаде „Роки“ и „Флашданс“, а сега купи най-невзрачния отбор и го издигна във висините

Питър Губър

„Голдън стейт уориърс“ от слабаци днес са станали асове и печелят наред

Увеличаване Затвори

Константин Николов

Когато през 2010 г. Питър Губър решава да подкрепи инвестицията на приятеля си Джо Лейкъб в отбора от Националната баскетболна асоциация „Голдън стейт уориърс", повечето „експерти" им се смеят на глас. Те плащат рекордната дотогава сума от 450 млн. долара за покупката на тим, който рядко достига плейофите, има продадени едва 7,000 сезонни билета, а залата му се разпада. Днес Уориърс печелят наред, на път са да станат шампиони за втори път за последните три години, а отборът се оценява на 2.6 млрд. долара. Тази стойност ще нарасне с още 1 млрд. долара, след като бъде завършен новият спортен комплекс на отбора в Сан Франциско, където отборът ще се премести от близкия Оукланд през 2019 г. Проектът е самостоятелно финансиран от Лейкъб и Губър и освен новата зала ще включва и развлечения, офис сгради и търговски площи.

Уориърс е само една от спортните инвестиции на Губър. Той е миноритарен собственик и в бейзболния отбор „Лос Анджелис доджърс", както и в новия футболен тим „Лос Анджелис футбъл клъб", който ще играе в MLS от 2018 г. Но всъщност бизнесът със спорт е само хоби за 75-годишния предприемач. Губър е далеч по-известен с първата си кариера - киното. Като продуцент негови филми са реализирали приходи от над 3 млрд. долара. Достатъчно е споменаването на няколко имена: „Батман", „Флашданс", „Рейнман", „Вещиците от Ийстуик" и др. Отделно Губер държи и „Дик Чарк прадакшънс", която продуцира наградите „Златен глобус" и други популярни телевизионни програми. И ако това не е достатъчно, той е председател и на „Мандалей спортс мидиа" и преподавател в UCLA. Последният му засега интерес са електронните спортове, като инвестира в организацията „Тийм ликид" заедно с Меджик Джонсън.

Днес Губър прехвърля опита от развлекателния бизнес в спорта. „Също както и при филмите, искаш да се свържеш с твоята публика по всякакъв начин, казва той преди две години по време на публична лекция. - Не гледаме на зрителите като на клиенти. Ако ги наречеш клиенти, те автоматично искат да запушат джоба си. А ние се стремим към сърцата им."

Питър Губър се присъeдинява към едно от големите холивудски студиа - „Калъмбия пикчърс", през 1968 г. веднага като завършва право. Като любител на технологиите той прави малка революция в компанията - започва да събира компютърни файлове на работещите актьори и прави аудиорезюмета на различните сценарии, които мениджърите в студиото да могат да слушат в колите си на път за работа. Той е един и от първите, които предвиждат навлизането след десетилетие на домашното кино и видеокасетите. След време се издига до директор на американските продукции в Columbia. Стивън Спилбърг е впечатлен от срещите си с Губър и по-късно разказва, че продуцентът имал огромна схема на стената си с всички режисьори по света - какво снимат или подготвят в онзи момент. Докато той отговаря за продукциите, студиото пуска на екран хитове като „Шофьор на такси" и „Близки срещи от трети вид".

През 1975 г. напуска „Калъмбия" и става независим продуцент. Като такъв прави филми като антитурския „Среднощен експрес", „Флашданс", „Рейнман" и много други. Освен споменатите приходи от 3 млрд. долара негови продукции имат над 50 номинации за „Оскар". Успешната му кариера продължава дълги години и включва и директорския стол през 80-те и 90-те години на студиото „Калъмбия пикчърс ентъртейнмънт", което вече е собственост на „Сони". Под негово ръководство продължават да излизат хитове - „Пробуждане", „Терминатор 2", „Първичен инстинкт", „Филаделфия", „Безсъници в Сиатъл" и др.

Днес Губър предпочита да се фокусира повече върху новите си интереси. Но не спира да намира паралели и сравнения между киното и спорта. „Публиката на филми и телевизия по-скоро е пътник в целия разказ, докато спортните фенове всъщност притежават отбора", казва той в интервю за „Холивуд рипортър". И признава, че днес киното е много различно от неговото време. „Филмите, които обичах да правя - независимо дали „Рейнман" или „Горили в мъглата", сега щяха да са 10- или 20-епизодни серии по НВО", твърди магнатът.

На въпроса кое е по-хубаво: спечелването на „Оскар" или титлата в НБА, Губер отговаря: В надпреварата за „Оскар" всичко свършва с вота - все едно гледаш „Роки" по телевизията. Няма никакво значение за кого викаш, състезанието е решено. А в спорта зрителите са активен участник", казва той. Другата му страст остава академичната кариера - от над 30 години Губър преподава театър и кино, както и мениджмънт в UCLA. Отделно е автор на няколко бестселъра по мениджмънт.

Ако „Уориърс" спечелят титлата, това ще направи приказката им под ръководството на Лейкъб и Губър още по-интересна. А холивудският магнат е наясно, че успехът продава. „През тези години съм представял на екран различни филми и установих, че историята е най-важна. Историята не е черешката на тортата, тя е самата торта", казва той преди години пред „Фаст къмпани".

 

 
 
въведете кода
 

коментари

  • няма коментари
 

ОЩЕ ОТ ТАЗИ КАТЕГОРИЯ

X