Открийте ни и в

СВЯТ

Гледаш “телевизонен боклук” – гласуваш за популисти

bg-voice

публикувано

на

Правят ли посредствените и слабите предавания по телевизията хората по-глупави? Склонни ли са глупавите хора да гласуват за популистки партии? Може ли тези ефекти да продължават с години?

Подробно научно изследване за ефекта от т.нар. телевизионен боклук, публикувано в авторитетния журнал American Economic Review, отговаря с „да“, „да“ и „да“ на всички тези въпроси.

Проучването разглежда как възходът на известната с акцента си върху развлекателни предавания медийна империя на Силвио Берлускони е повлияла на когнитивните способности, а след това – и на политическите решения на италианците.

Силвио Берлускони, Снимка: БГНЕС

Методологията на тримата учени Рубен Дуранте, Паоло Пиноти и Андреа Тезей е достатъчно сложна, за да бъдат приети сериозно изводите им, отбелязва електронното издание „Атлантик“.

Те обръщат внимание на това, че досега анализи за връзката между партийните предпочитания на избирателите и каква телевизия гледат, са били фокусирани върху съдържанието на новинарските емисии и публицистичните предавания.

Но това е само малка част от ефирното време, а въздействието на качеството на излъчваните сериали, развлекателни програми и реклами, е проучвано само по повод неполитическо поведение от типа на потребителски избори, отношение към ролята на двата пола и др.

Трети вид проучвания засягат слаби резултати и познавателни умения на деца, прекарващи твърде много време пред „евтини“ развлекателни програми, но не отиват дотам да проследят за кого започват да гласуват те, когато пораснат и получат избирателни права.

До 1976 г. в Италия няма частни телевизионни канали и националните телевизионни канали в Италия са били управлявани от държавната RAI. Те са били излъчвани около 10 часа дневно, две трети от съдържанието им са били сериозни новини или образователни предавания.

Частните телевизии могат да работят само на местно ниво, но в началото на осемдесетте години Силвио Берлускони започва да изкупува регионални телевизии. Макар с локални лицензи, те започват да излъчват една и съща програма и така се ражда първата частна телевизионна мрежа в страната – „Медиасет“.

Сериозните или образователни предавания в нейния ефир са били по-малко от 10%, новинарските емисии се появят едва през 1991 г. Едно от най-печално известните предавания е била игра, в която манекенка съблича дреха при всеки успешен ход на играча срещу нея. Той побеждава, когато я остави почти изцяло гола.

Авторите на изследването изтъкват, че всичко това се случва десетина години преди Берлускони да реши да влезе в политиката и обхватът на „Медиасет“ едва ли е изграждан, за да обслужва политическите му амбиции.

През 1985 г. мрежата му има 1710 предавателя, обхващащи около 50 на сто от населението със сигнал с високо качество и 16 часа програми (с 5-6 повече от тези на държавните телевизии). Две години по-късно предавателите са вече 3800 и покриват 87 на сто от италианците. В края на 1990 г. „Медиасет“ обхваща 98% и на практика разполага с националното покритие на държавната корпорация RAI.

В периода 1983-1987 г. времето на телевизиите на Берлускони е запълнено с развлечения (63%) и филми (27%). В същото време RAI отделят 34 на сто на новини и 22% на образователни програми. Иначе казано, „Медиасет“ предлага 10 часа забавления и 4 часа кино (всъщност се въртят едни и същи филми и сериали по няколко пъти) срещу, съответно, 3.5 и 1.5 часа от този вид програми на държавните канали.

Постепенното въвеждане на каналите на Берлускони в различните региони на Италия дава възможност да бъде проучен ефекта им върху избирателите при продължително въздействие на програмите.

Учените са открили, че хората в регионите, където каналите на „Медиасет“ са били достъпни от 1985 г., са били по-склонни да гласуват за партията на Берлускони. „Форца Италия“ дебютира на политическата сцена през 1994 г.

Този ефект продължава и през следващите две десетилетия. В регионите, изложени на това телевизионно влияние по-рано, гласовете за Берлускони са повече. За да проверят дали наличието на „Медиасет“ е решаващ фактор, учените сравняват съседни селища, някои от които са имали добър телевизионен сигнал, а други – не.

Те откриват, че италианците, които имали по-добър достъп, подкрепят популистите в по-голям процент, отколкото съседите им. Самият Берлускони използва много по-прости техники за комуникация от останалите политици, пише още в изследването – което му осигурява подкрепата на по-малко образованите граждани.

Изводът на учените е, че „ранното излагане на развлекателна телевизия е повлияло политическите предпочитания чрез влошаване на когнитивните способности.“

Получавай BG VOICE по имейл
BG VOICE - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК
Натисни, за да коментираш

Трябва да влезете в профила си, за да коментирате Login

Коментирайте

СВЯТ

Парламентът на Израел гласува за саморазпускане, избори ще има отново на 2 март

bgvoice

публикувано

на

от

Виж цялата статия

Израелският парламент (Кнесетът) одобри на първо четене законопроект за саморазпускането си, която поставя страната на прага на трети парламентарни избори в рамките на по-малко от една година, предаде Асошиейтед прес.

Законопроектът бе гласуван с подавляващо мнозинство – 91 депутати от общо 120. Нямаше гласове нито против, нито въздържали се. Гласуваният документ предвижда изборите да се състоят на 2 март догодина. Това бе първата от общо три стъпки към разпускането на парламента по-малко от три месеца, след като избраните на 17 септември в него депутати положиха клетва и встъпиха в длъжност.

Израелският премиер Нетаняху се сдоби с обвинение в корупция

До тази ситуация се стигна, след като нито премиерът Бенямин Нетаняху, нито неговият главен съперник, бившият армейски шеф Бени Ганц, успяха да съставят управляваща коалиция в силно раздробения израелски парламент. Срокът, до който това можеше да стане, изтича в полунощ днес.

Ако нямаше гласуване преди полунощ, разпускането на парламента ставаше автоматично с дата за избори на 17 март. При положение, че решението за саморазпускане е вече гласувано на първо четене, съобщи радио „Кан“, на депутатите ще бъде позволено да продължат заседанието за утвърждаване на законопроекта на второ и трето (окончателно) четене и след изтичането на срока на пълномощията на Кнесета в полунощ.

Авигдор Либерман отказа да подкрепи кандидат за израелски премиер, което прави нови избори почти сигурни

По-рано в сряда Нетаняху, който е лидер на дясната партия „Ликуд“, обеща да победи в евентуалните поредни избори през март – нещо, което той не успя на 17 септември. Нетаняху, който в момента е служебен премиер, обвини в Туитър центристкия блок „Синьо и бяло“ начело с Бени Ганц, че е „направил всичко възможно да не допусне създаването на широко правителство на националното единство, което би осъществило анексията на долината на река Йордан и би разпространило израелския суверенитет върху еврейските селища на Западния бряг“.

BG VOICE - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК
Продължете по-нататък

СВЯТ

Арестуваха 20 души, заподозрени в терористичен заговор

bgvoice

публикувано

на

от

Виж цялата статия

Датската полиция арестува в сряда 20 души, заподозрени в подготовката на терористичен атентат по ислямистки подбуди. Задържаните са се опитвали да се снабдят с експлозиви и огнестрелни оръжия, заяви полицията.

Арестите бяха извършени на около 20 различни места в цяла Дания. Представител на датските сили за сигурност заяви, че случаят не променя характера на терористичната заплаха в Дания, която остава сериозна.

Великобритания освободила предсрочно 74 терористи

Част от задържаните ще бъдат изправени пред съда в четвъртък, заяви от полицията в Копенхаген. Съдебните заседания ще бъдат при закрити врата.

Последният сериозен терористичен акт в Дания бе през 2015 г., припомня Ройтерс. При него бяха убити двама души и ранени шестима полицаи.

BG VOICE - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК
Продължете по-нататък

СВЯТ

Банкерът и водещата, която ходи на работа със самолет

bgvoice

публикувано

на

от

Виж цялата статия
Освен президент на ВТБ Андрей Костин е и член на ръководството на партия Единна Русия, Снимка: rbc.ru. На снимката вдясно: Наиля Аскер-заде, Снимка: ТАСС

Вие сте телевизионна водеща, чието предаване се излъчва 30 минути след полунощ в неделя, и въпреки това ползвате яхта и частен самолет и притежавате два апартамента и имение. Каква е вашата тайна? Просто е – имате любовник, който е начело на държавната Външнотърговска банка (ВТБ). Това пише опозиционният лидер Алексей Навални в анонса за публикуваното в понеделник разследване на ръководения от него руски Фонд за борба с корупцията, разказва „Свободна Европа“.

Самото разследване има не по-малко интригуващо заглавие: „Яхта. Самолет. Приятелка. Забранена любов за ваша сметка“. То проследява отношенията на президента на руската ВТБ Андрей Костин и водещата от държавния телевизионен канал „Россия 1“ Наиля Аскер-заде, като представя доказателства, че журналистката разполага с

частен самолет и 62-метрова яхта

които не може да си позволи сама. Благодарение на специалните си отношения с банкера обаче, тя се радва на тези придобивки. Със самолета тя пътува не само за почивка и пазаруване, но и за да прави интервютата си с представители на руския държавен и бизнес елит, показва Фондът, който е проследил движението на машината, съвпадащо с времето, когато Аскер-заде е записвала интервютата за неделната си програма „Действащи лица“.

Според Фонда Аскер-заде не разполага със средства, за да поддържа подобно състояние, към което се прибавят и два апартамента в Москва на стойност около 5 млн. долара, както и вила от почти 1000 кв.м в елитно селище в близост до руската столица, чиято цена е почти 4 млн. долара.

„Наиля Аскер-Заде не може да си купи нищо подобно сама. Тя работи като водеща в държавния тв канал „Россия 1“, казва Навални. Опозиционерът смята, че и заплатата на Костин не би била достатъчна дори само за издръжката на подобно луксозно имущество. Затова опозиционният политик предполага, че тя е за сметка на банката, която се финансира с държавни средства.

А освен президент на ВТБ Андрей Костин е и член на ръководството на партия „Единна Русия“.

Навални твърди, че банката е губеща и през последните години в нея се наливат милиарди рубли от други държавни предприятия и фирми, което означава, че руските данъкоплатци плащат за луксозния живот на звездата.

Като използва снимките, които тв журналистката публикува в Instagram, както и мобилни апликации, чрез които може да се проследи движението на самолети и морски съдове, Навални открива яхтата в пристанището на Барселона и сравнява детайлите й със снимките на водещата в социалната мрежа.

Резултатите от разследването са представени в 30-минутно видео. То започва от Central Park в Ню Йорк, където Аскер-заде и държавният банкер са

увековечили любовта си с надпис

върху облегалката на пейка. Той е поставен през 2015 г. и в него Аскер-заде се обяснява в любов на Костин, като е изписала пълното му име. „Андрей Костин, не забравяй, че сме от една кръвна група. Обичам те, Ниля“, пише на табелката.

„Това е популярен подарък за състоятелни хора“, разказва Навални в 30-минутно видео, което представя резултатите от разследването. Според управата на парка, намиращ се на остров Манхатън, поставянето на такава табелка струва между 10 000 и 24 000 долара.

Според разследването частният самолет, използван от Наиля Аскер-заде, е бил регистриран в продължение на 9 месеца в офшорна компания, свързана с ВТБ, а след това собствеността и регистрацията му са променени и той вече се води на друга офшорка в Белиз, която няма връзка с държавния трезор. Цената на самолета е 60 милиона долара, а един час полет с него – 8500 долара. Яхтата също е регистрирана в офшорна фирма, като цената й според антикорупционния фонд е 62 милиона долара.

Антикорупционният фонд проследява и връзката между вилата на телевизионната водеща, регистрирана в офшорна компания в Кипър. Нейното име и адрес съвпадат с тези на фирмата, на която се води частното жилище на Костин в Москва.

Според руския опозиционер връзката между банкера и журналистката е една от най-ревностно пазените тайни в Русия, като руският телекомуникационен регулатор „Роскомнадзор“ през април е

блокирал достъпа до около 1000 публикации

в които се говори за романа между двамата. Прочистени са публикуваните разследвания за недвижимата собственост на Аскер-заде в руската търсачка „Яндекс.Дзен“, където също се прави връзка за отношенията помежду им.

След публикуването на разследването в понеделник държавните информационни агенции РИА „Новости“ и ТАСС са изтрили публикациите за него. Премахнати са и думите на говорителя на президента Владимир Путин Дмитрий Песков, че Кремъл не може да коментира разкритията, тъй като не знае нищо за тях.

Външнотърговската банка е втората по големина руска банкова институция, в която държавата държи дял от 60,9%, а останалите са собственост на миноритарни акционери. Тя е и сред 100-те най-големи компании в света. Преди месец инвестиционното поделение на банката съобщи, че излиза от състава на акционерите на телекомоператора „Виваком“, като е продало целия си дял. Костин е начело на банката от 2002 г.

BG VOICE - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК
Продължете по-нататък
Реклама
Реклама

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама
Реклама
Реклама

Най-четено

Всички права запазени © BG VOICE е най-влиятелният български вестник в Чикаго, САЩ и Канада BG VOICE is the Bulgarian newspaper leader in Chicago, USA and Canada