Открийте ни и в

Здраве

Загуба на вкуса? Може би ви липсва витамин В12

публикувано

на

Липсата на витамин B12 може да доведе до много сериозни последствия за здравето, включително и до загубата на вкус.

Пример за това е случай в сингапурска болница, в която лекарите се натъкват на необичаен симптом – езикът на пациент е напълно гладък, сякаш без вкусови папили. Случаят е описан в списание The New England Journal of Medicine.

64-годишният пациент отива в болницата с оплакване от болезнени парещи усещания по езика и устните си в продължение на шест месеца. Физическият преглед показва, че мъжът има „атрофирал, еритематозен език със загуба на вкусови папили“.

Кръвните изследвания на пациента са относително нормални, освен изключително ниските нива на витамин B12. Дефицит на този витамин може да се получи по различни начини. Рядко може да се случи заради липса на витамина в храната, но най-честата причина е пернициозната анемия, състояние, при което имунната система атакува здрави клетки в стомаха и така пречи на абсорбцията на витамин B12 от храната.

Лекарите диагностицират пациента с пернициозна анемия, откривайки в кръвта му високи нива на автоантитела (тип антитела, които се насочват към собствените белтъци на организма).

Витамин В12 е свързан с метаболизма

на всяка клетка в човешкото тяло и развитието на червените кръвни клетки. При дефицит на витамина, тялото изпитва затруднения да произведе достатъчно много здрави еритроцити – червени кръвни клетки. Обикновено дефицитът на витамин В12 води до главоболие, слабост, загуба на теглото и болки в гръдната област. Важно е да се отбележи, че прекаленият прием на витамина в случай на нормално здравословно състояние може да доведе до редица други здравни проблеми.

Болящ и възпален език е изненадващо чест симптом за това състояние. Не е ясно защо езикът е толкова силно засегнат от дефицита, но е доказано, че лигавицата на устната кухина е особено чувствителна на липсата на витамин В12. Изглежда, че гладкия вид на езика на пациента е всъщност резултат от възпалението, което раздува езика и създава впечатлението, че вкусовите папили са изчезнали.

Езикът на пациента в сингапурската болница вече е в нормално състояние, но заради заболяването му е необходимо да получава месечни инжекции с витамин В12.

 

BG VOICE - вече и в Instagram, последвайте ни.
За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК

⇩ Коментирайте ⇩

Най-четено

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА