Открийте ни и в

Мода

Модата през черни очила: Сбогом, Карл Лагерфелд

bg-voice

публикувано

на

Творецът, който превърна скучните дефилета в спектакли, почина на 85 години

Диктатор, фантазьор, божество, гений, провокатор, икона, аристократ, легенда… Това са само част от думите, с които светът се опитва да обобщи Карл Лагерфелд – дизайнерът, променил света на модата, но и света чрез модата. Творецът, който не свали черните си очила, но създаде най-вдъхновяващите спектакли на подиума. Той почина на 19 февруари на 85 години от рак на панкреаса. До последно Лагерфелд бе на крака, пропусна единствено откриването на последното ревю на Chanel преди седмици, но по-късно пусна видео, за да разсее страховете. Във вторник той се почувствал зле и отишъл в клиника край Париж, където по-късно починал.

Новината за смъртта му натъжи много модни икони и милиони хора в различните части на планетата. Защото той не беше просто дизайнер, а успя да преобрази скучното дефилиране на манекенки в приказни спектакли. Политически некоректен, едновременно деспотичен и чувствителен, той превърна модата в планетарно шоу.

Помните ли, че през миналата есен декорът в Grand Palais в Париж включваше

 морски плаж с прибоя на вълните

 на фона на който емблематичните костюми и десени на Chanel изглеждаха безсмъртни? На подиума тогава дефилира и най-новата звезда на българската мода Белослава Хинова, личен избор на Лагерфелд.

Без него едва ли щяхме да видим ревю с 265-тонен айсберг (сняг и лед, докарани специално от Швеция) през 2009 г., мола на Chanel от 2014 г. с рафтове, отрупани с над 500 изделия на бранда (от моторна резачка през матраци до бонбони и кетчуп) или излитането на 35-метрова космическа ракета през 2017 г. Като добавим и макета на круизен кораб в спектакъла от миналата година, получаваме достатъчно доказателства, че за Лагерфелд нищо не беше прекалено фантасмагорично, скъпо или декадентско, за да бъде реализирано.

Карл-Ото Лагерфелд, както е рожденото му име, е германец, роден на 10 септември 1933 г. в градче край Хамбург. Това поне е официалната версия, макар че той години наред твърдеше, че е роден през 1938 г. или през 1935 г. В книгата си The Beautiful Fall (2006) авторката Алиша Дрейк пише, че при пристигането си в Париж преди много години Карл-Ото започнал да преувеличава много подробности от детството си с цел да се представи като германски аристократ.

Той променя и изписването на фамилията си

от Lagerfeldt на Lagerfeld

от комерсиални съображения, макар да се шегува, че майка му Елизабет предпочитала второто заради по-лесното изписване. Роден е в семейство на цигуларка и заможен директор на компания, внасяла кондензирано мляко от САЩ. Кристиян Лудвиг Ото Лагерфелд преместил семейството в провинцията, за да е по-далеч от войната. Лагерфелд описва детството си като мъчително преживяване под непрекъснатите съвети на взискателна майка. Бил е надарен ученик и обичал да рисува (мечтаел си да стане професионален илюстратор), но имал малко приятели.

Все пак родителите подкрепят артистичните му наклонности и го изпращат в Париж, където почти веднага успява в модните среди. През 1954 г. печели конкурс за дизайн International Woolmark Prize със скица на палто. В същия конкурс, но в категорията за рокля, печели Ив Сен Лоран. И това е началото на съперничество, продължило с години.

Ив Сен Лоран създаде едноименна компания за популяризиране на френската мода в конфекцията през 60-те години. Собственият лейбъл на Карл Лагерфелд започна да става известен чак през 80-те години. Германецът бе по-методиченият от двамата в изграждането на собствен имидж. Вталените сака, ризите с висока яка и тесните джинси се превърнаха в негова запазена марка.

Ив Сен Лоран почина през 2008 г., а успехът на Лагерфелд в Chanel му донесе допълнително увереност да експериментира

 отново и отново

 и да пробва навлизане в територии, за които дизайнери от неговия калибър дори не се замислят (например колекция за H & M).

Лагерфелд предизвикваше и емоции и критики с откровените си изказвания, но оставаше недосегаем за последиците от тях. Той е критикувал Ангела Меркел, политиката на отворени врати за мигрантите от Близкия изток и сравняването й с холокоста.

 

Той за Chanel, Chanel за него

Връзката му с Chanel остави най-дълбок отпечатък. „Хората са склонни да забравят, че навремето Chanel беше една износена стара шапка, която носеха единствено съпругите на парижки лекари. Но модата е за днешния ни ден. И няма проблем да вземеш една идея от миналото, само че ако просто я повториш, никой няма да я иска“, казваше той. След което с намигване без носталгия и доза интелигентен хумор започна да използва класическите кройки на марката, но ушити от деним, или пък да комбинира елегантни панталони с маратонки.

Преди неговото пристигане този бранд рискуваше да се превърне в пристан за богати бабички. Но Лагерфелд промени всичко, като със своето новаторство даде блясък на тоалетите от туид и превърна марката в една от най-ценените модни къщи.

Но и тя му се отблагодари и благодарение на сътрудничеството им германският дизайнер извоюва световна слава.

В Chanel той разполагаше с творческа свобода и финансови ресурси сам да открива и привлича таланти. По негово настояване компанията започна да придобива специализирани френски ателиета за бродерия, пера и изкуствени цветя, ръкавици и дантела. „Логото е днешното есперанто на маркетинга, лукса и бизнеса“, казваше Лагерфелд и в значителна степен заради него знакът СС днес е разпознаваема от Куба до Дубай.

Дизайнер и на видеоигри и сладоледи

Често е казвал, че работата е единствената му любов през целия му живот. „Няма тайнство в живота. Единствената тайна е работата. Свърши това, което се очаква от теб, и може би ще си живял достойно. Не пий. Не пуши. Не вземай наркотици… Всичко това помага.“

Той винаги е бил възприеман (и умишлено създаваше такъв образ на) като „дизайнер до живот“. „Защо да спирам работа“, отвърна той веднъж на журналистите. „Ако се пенсионирам, ще умра и всичко ще приключи.“

Докато по-млади колеги се оплакваха от творческа умора, той правеше дизайн на хотелски стаи, видеоигри, шлемове за мотористи, за БМВ, козметична серия и рекламна кампания за сладоледите Magnum. Без да се притеснява да присъства едновременно в света на поп културата и на висшата мода и дизайн.

Котката Choupette – наследник на богатството му?

Шупет (Choupette), любимата котка на дизайнера, може да се окаже наследник на състоянието му. Лагерфелд многократно е казвал това в интервюта, припомня френският Le Figaro. Лагерфелд се сдобил с бирманската котка Choupette през 2011 година. Той беше много привързан към нея и дори искаше пепелта му да бъде разпръсната заедно с пепелта на майка му и котката, ако тя почине преди това.

Choupette има собствена банкова сметка, тя е героиня на популярен Instagram профил (159 хиляди абонати) и в Twitter (50 хиляди). Котката „заработва“ от реклами милиони евро. Във Франция животните не могат да наследяват, което е възможно в Германия – Родината на Лагерфелд. Но в този случай е необходимо да се вземат предвид законите на страната на пребиваване на дизайнера, т.е. Франция.

Съществуват алтернативни варианти: например да се остави състоянието на фонд или на асоциация, които могат да се грижат за котката, или на доверен човек. Le Figaro пише, че дизайнерът е помислил за това: през 2015 г. той каза в интервю: „Тя има своето състояние и е наследница, ако нещо се случи с мен, човекът, който се грижи за Шупет, няма да има нужда от нищо.“

Получавай BG VOICE по имейл
BG VOICE - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК
25 коментара

Трябва да влезете в профила си, за да коментирате Login

Коментирайте

Мода

Една рокля за 9500 долара, която… не съществува

Люба Момчилова

публикувано

на

Виж цялата статия

По-рано през годината Ричард Ма, главен изпълнителен директор на базираната в Сан Франциско компания за киберсигурност Quantstamp, плаща 9500 долара за рокля за своята съпруга.

Това са доста пари за дреха, особено за такава, която не съществува – или поне не във физическа форма.

Това е дигитална рокля, създадена от модната къща The Fabricant, която се наслагва върху снимка на съпругата на Ричард – Мари Рен, и която след това може да бъде използвана в социалните медии.

„Определено е много скъпа, но също така е като инвестиция“, казва Ма пред BBC.

Той обяснява, че със съпругата му обикновено не си купуват скъпи дрехи, но той искал да купи тази рокля, защото според него има дълготрайна стойност.

„След 10 години

всички „ще носят“ дигитална мода

Това е уникален спомен. Знак на времената.“

Г-жа Рен споделя снимката в личния си профил във Facebook и в китайското приложение WeChat, но решава да не я пуска в по-публични платформи.

Друга модна къща, която създава дрехи за дигиталната ера, е Carlings. Миналия октомври скандинавската компания пусна дигитална колекция улично облекло, като цените на отделните артикули започват от 11 долара.

Тя „беше разпродадена“ в рамките на месец.

„Звучи малко глупаво да кажем, че сме я разпродали, което на теория е невъзможно, когато работиш с дигитална колекция, защото можеш да създадеш колкото на брой искаш от тези артикули,“ обяснява Рони Микалсен, брандинг директор в Carlings.

„Бяхме заложили лимит на количеството продукти, които ще произведем, за да направим колекцията малко по-специална“.

Дигиталната колекция позволява на дизайнерите да създават наистина екстравагантни неща.

„Не бихте си купили дигитална бяла риза, нали? Защото няма много смисъл да я показвате. Така че трябва да бъде нещо, с което наистина искате да се покажете, или пък е артикул, който не бихте се осмелили да купите физически или не можете да си позволите да купите физически.“

Дигиталната колекция на Carlings беше създадена като част от рекламна кампания за техните истински, физически продукти. Компанията обаче смята, че концепцията има потенциал и планира втора линия дигитални дрехи за края на 2019 г.

 

BG VOICE - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК
Продължете по-нататък

Мода

10 съвета: Как да удължим живота на любимите дънки

bgvoice

публикувано

на

от

Виж цялата статия

Случвало се е на всеки – любимите дънки отдавна са за изхвърляне, но моментът за раздяла с тях се отлага и отлага непрекъснато. Както всяка друга дреха, и те имат своя предел. Възможно е обаче да го отложим във времето, а това може да стане само с подходящите грижи за дрехата. Ето няколко съвета какви да са те:

Използвайте подходящ препарат

Когато перете тъмни дънки, използвайте препарат за пране, който е предназначен за цветни дрехи. Другите почистващи препарати съдържат химикали, наречени оптични избелители, които правят белите тъкани още по-бели, но могат да доведат до по-бързо избледняване на цветното пране.

Обърнете дънките наобратно, преди да ги пуснете в пералнята, пише още Rozali. Това вероятно е един от най-известните съвети при пране на дънки, но е този, който си струва да следваме. Обръщането на дънките ви помага да предотвратите изпускането на боя при прането и също така намалява опасността от избеляване при сушенето на слънчева светлина.

Друг съвет е да се подгответе преди първото им изпиране. Ако се притеснявате, че новите ви дънки ще пуснат боя, ето какво може да направите:

накиснете дънките в хладка вода

към която е добавена сол, това ще фиксира багрилата в тъканта и няма да позволи изтичането им. Въпреки това не забравяйте винаги да перете дънките си с дрехи в сходни цветове, за да предотвратите нежелано оцветяване.

Отнасяйте се с дънки с лъскав ефект по-внимателно, е сред другите препоръки за запазването на любимия чифт.

Дънките, които имат лъскаво покритие, се нуждаят от по-специфична грижа. Въпреки че етикетът често гласи, че те спокойно могат да се перат в пералня, специалистите препоръчват ръчно пране в студена вода, без почистващ препарат. Сушенето пък трябва да бъде единствено естествено, като избягвате простирането им, а ги позиционирате вертикално върху кърпа.

Освен това не оставяйте за дълго дънките в пералнята след изпиране, е сред другите съвети.

Ако наистина перете дънките си в пералнята, извадете ги от барабана веднага щом завърши цикълът на пране. Това може да предотврати появата на ужасните избледнели следи по повърхността на тъканта.

 Не ги перете прекалено често

Лесно е да превключите на автопилот в края на дългия ден и да хвърляте каквото и да сте носили в кошчето за пране – независимо дали се нуждае от пране или не. Честото пране обаче ще съкрати живота на дънките ви, така че се съпротивлявайте на изкушението да прекалявате. Нормално е да перете дънките си 2 пъти в месеца.

Освен това заложете на естественото сушене.

С течение на времето сушенето в сушилнята може да повреди влакната, които придават на дънките еластичност. Ето защо, когато е възможно, оставяйте дънките да съхнат естествено.

Дънките с декорации се нуждаят от специална грижа, е сред съветите за дългия им живот.

Най-добре е да бъдете по-предпазливи, ако имате дънки, украсени с мъниста, капси или камъчета. Перете ги на ръка, за да избегнете откъсването на декорациите по време на машинното пране.

Хубаво е да знаете и друго – дори и цветовете да са започнали да избледняват, не всичко е изгубено.

Колкото и да се стараем да съхраним яркия цвят на любимия чифт дънки, той рано или късно започва да избледнява и да губи своята яркост. Дайте на дънките си нов живот с текстилна боя за пералня. Тези багрила могат да се открият в голяма гама от цветове и с тяхна помощ ще възстановите оригиналния цвят на любимите дънки или може да експериментирате и да оцветите по-светлите дънки в по-тъмен цвят.

 Превърнете дефекта в ефект

Скъсаните дънки са все така една от топ тенденциите, както в настоящия, така и в предстоящия сезон. Ако любимите ви дънки са се прокъсали, вместо да ги захвърлите на боклука, използвайте ножица, за да направите няколко допълнителни разкъсвания и да разрошите краищата, като издърпате влакната с чифт пинсети.

BG VOICE - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК
Продължете по-нататък

Мода

Новата мода на модата: Не купуваш, а преправяш

bgvoice

публикувано

на

от

Виж цялата статия
АННА ПЕЛЕГРИ

Макар осъзнаването на екологичните последици от модната промишленост да е все по-голямо, желанието редовно да обновяваме гардероба си остава. Така или иначе, вече е възможно да се наемат тоалети или да се вдъхне втори живот на старите дрехи.

През 2016 г. французойката Берил дьо Лабушер стъпи на пазара на „upclycling” – или рециклирането от висока класа.

„Бях безработна, имах осем брака зад гърба си и си казах: „Ще използвам отново това, което имам в гардероба“. Нямах нито пари, нито желание да си купувам рокли, които щях да използвам само веднъж“, разказва тя.

„Свързах се с една студентка, изучаваща модата (…) и се опитахме да ги „освежим“, да ги направим по-модерни“, продължава Берил, която е завършила цифрови технологии, а година по-късно основава Tilli, мрежа за надомни шивачки.

Приятелките й прегръщат идеята и се присъединяват. „Те искаха съвети, оценяваха уюта на домашните условия, където човек е извън възприетите ограничения“.

Днес компанията Tilli присъства в Париж и в още четири френски града – Марсилия, Екс анд Провас, Лион и Бордо – благодарение на мрежа от близо 40 шивачки, които всеки месец изпълняват близо 500 поръчки.

 „Преливащ гардероб“

И макар Берил да казва, че не е създала Tilli с желанието да направи нещо в защита на екологията, възможността да се вдъхне втори живот на уморените дрехи е отговорила на потребността да се потребява по различен начин.

„Даваме си сметка все повече, че гардеробът ни прелива“, казва тя.

Между другото едни джинси могат да бъдат преобразени само като им се променят джобовете, а едно перде с кичозни мотиви може да стане чанта последен писък.

Според публикувано неотдавна изследване на Френския институт за модата, направено в четири страни – Франция, Германия, Италия и САЩ, почти половината от анкетираните 5000 души са отговорили, че през 2019 г. са си купили дрехи, чието производство е отговорно към природата.

„За мен цялата тази бърза мода е истински ад“, коментира Ан Турно, стилистка от Париж и клиентка на Tilli.

Тя показва панталон тайор от 90-те години, купен от оказион и обновен от една шивачка, и възприема това като начин за персонализиране на гардероба.

„На практика всички материали, независимо дали идват от Zara или от Christian Dior, могат да бъдат преобразени“, казва Шантал Тен, една от „малките ръце“ на Tilli.

Шивачката казва, че често посещава някой дом, за да направи подгъв на панталон, и си тръгва с пълна чанта с дрехи, на които тя ще даде втори шанс.

Според нея 40% от клиентите на Tilli са мъже. „Веднъж като разберат какво им отива, те не се променят. И когато една дреха се износи, те искат тя да се поправи“, твърди Ан.

Tilli работи пряко и с водещи имена в модата. „Опитваме се да ги убедим да ни предоставят дефектните си модели или стари колекции и им придаваме нов облик“, обяснява Берил дьо Лабушер.

Това е скромен принос да се избегне гигантско разточителство: близо 30% от продукцията директно се изхвърля.

 Краткосрочно наемане на дрехи

Друга тенденция е наемането на дрехи, което представлява над 1 милиард долара в света, според проучване на компанията за пазарни изследвания Grand View Research, публикувано през април.

„Повечето ни клиенти вече са възприели напълно философията на непритежаването, която е станала част от възпитанието им“, обяснява Агат Кювелие по време на участието си в модния салон Емпакт (Impact). Кювелие е основателка на сайта Les Cachotiеres.

„Това, което не се променя, е желанието на жените винаги да изглеждат различно и да се забавляват с дрехите си“, допълва тя. Чрез сайта й могат да се наемат за няколко дни маркови дрехи, които са собственост на частни лица.

Модните марки си дават сметка за ставащите промени и също се адаптират. Такъв е случаят с марката SKFK от Билбао, която присъства в 38 страни и продава „етично“ облекло. Освен това предлага под наем завършени тоалети – пола, блуза и чанта например.

„Стремежът е да се оптимизира продължителността на живота на един продукт“, посочва Людовик Кино, президент на SKFK. В същото време той уточнява, че това не е широко разпространена практика: „Това е тенденция, а не надигаща се вълна“.

BG VOICE - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК
Продължете по-нататък
Реклама
Реклама

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама
Реклама
Реклама

Най-четено

Всички права запазени © BG VOICE е най-влиятелният български вестник в Чикаго, САЩ и Канада BG VOICE is the Bulgarian newspaper leader in Chicago, USA and Canada