Надали има по-коментирана картина в света от „Мона Лиза" („Джокондата") на Леонардо да Винчи. Тонове хартия са изписани за нея. Истински специалисти и експерти ментета са коментирали загадките, свързани с този шедьовър – коя е жената, позирала на великия художник, защо усмивката й е тайнствена, имала ли е интимни отношения с майстора, който я е увековечил, благородничка ли е или представителка на простолюдието и т.н. В началото на януари т.г. германски изследователи съобщиха, че са разгадали още една тайна: къде е насочен погледът на модела, позирал на Леонардо. „Ефектът Мона Лиза" (Mona Lisa Effect) – така наричат илюзията, която възниква, когато гледаме някои портрети. Често ни се струва, че човекът от картината като че ли ни следи с погледа си. Това важи най-вече за платното на Леонардо "Мона Лиза". Джокондата прави това особено изразително, твърдят мнозина. Усещането, че тя не отделя погледа си от тези, които са дошли в Лувъра, за да я видят, е доста натрапчиво. Проф. Гернот Хорстман, психолог от университета в Билефелд, Германия, и физикът проф. Себастиан Лот от берлинския Институт по приложни изследвания опровергават това. В статия, публикувана наскоро в научното списание i-Perception, те съобщават, че портретът на Мона Лиза няма нищо общо с едноименния ефект, тъй като е невъзможно жената от портрета да следи с очи когото и да било от тълпата, струпала се около картината. Според тях това е заблуждение, самовнушение. Германските учени са си направили труда да изяснят къде е насочен погледът на Джокондата. Резултатите от експериментите, замислени и осъществени от тях, в които участвали 2000 доброволци, сочат, че тя гледа към точка, разположена на разстояние 35.5 см от нея. Очите й са изкривени вляво под ъгъл 15.4 градуса. Обаче на наблюдателите, застанали непосредствено пред портрета, им се струва, че жената ги следи с поглед. Проф. Хорстман обяснява: „Ефектът Мона Лиза“, разбира се, съществува. Но илюзията възниква, когато очите от платното гледат директно напред – т.е. ъгълът е приблизително 0 градуса. По думите на германските изследователи за картината на Леонардо може да се даде толеранс 5 градуса. А ъгълът, изобразен на картината, е 3 пъти по-голям, т.е. „ефектът Мона Лиза“ при нея не се наблюдава. Оказва се, че публиката кълве на въдицата на един мит. „Такъв ефект щеше да има, ако Джокондата гледаше под ъгъл 0-5 градуса", пояснява проф. Лот. Разгадавайки загадката на погледа, двамата учени създават друга загадка: какво е имало на разстояние 35.5 см от жената, позираща на Леонардо? Кой или какво е привлякло вниманието й? Обаче на този въпрос отговор няма. Прословутата усмивка на Джокондата е повод за какви ли не хипотези. Някои изследователи дори твърдят, че жената, позирала на Леонардо да Винчи, изобщо не се усмихва, други смятат, че зъбите й са развалени и поради това леко разтяга устни, а трети са на мнение, че гримасата й е зловеща. През XIX в. Стендал отбелязва, че след продължително съзерцаване на картината се почувствал отпаднал. Служители в Лувъра, където е изложено най-известното платно на Леонардо, разказват, че посетители припадат пред него. Звучи невероятно, но някои забелязали, че когато в залата, където е картината, няма хора, тя потъмнявала. Веднага щом се появят посетители, тя буквално светвала, ставала по-ярка, а усмивката на модела – по-отчетлива. Мнозина психолози пък си позволяват твърдението, че платното „се държи" като вампир – изсмуква жизнената енергия на посетителите. Изследователи от университета на Амстердам и техни колеги от университета на Илинойс използват специална компютърна програма, сравняваща човешки физиономии с човешки емоции, съхранявани в специална база данни. Резултатът (според тях) е сензационен: на лицето на Джокондата са изписани крайно противоречиви чувства: 83% щастие, 9% отвращение, 6% страх и 2% гняв. Италиански историци пък откриха, че ако се взрем в очите на Мона Лиза, ще видим набор от букви и цифри. В зеницата на дясното око например били изписани буквите LV (инициалите на Леонардо). А като символи в лявото око те сочат буквите СЕ и/или В. В арката на моста, който се вижда на заден план, според мнозина е изписано числото 72, макар че има и други версии – буквата L и цифрата 2, съвкупността от букви и цифри NMYRT67A и фразата „Но импортанте“. Други пък виждат на картината числото 149, като четворката е леко поизтрита.