Кинофестивалът във Венеция изпрати нов феминистки сигнал, като журито присъди единодушно наградата "Златен лъв" на режисьорката Одре Диуан за безжалостния филм за незаконните аборти "Събитието". Само преди два месеца наградата "Златна палма" в Кан беше присъдена на друга французойка - режисьорката Жулия Дюкурно за филма "Титан". "За съжаление, когато темата е аборт, винаги е актуална" - каза Диуан, получавайки наградата си. Тя допълни, че е снимала филма "с гняв и желание". Филмът "Събитието" е за момиче, което се опитва да направи аборт през 60-те години на миналия век във Франция, когато това не е законно. Официалната конкурсна програма тази година във Венеция беше много силна, с добре приети филми като "Силата на кучето" на Джейн Кемпиън, "Паралелни майки" на Педро Алмодовар, "Изгубената дъщеря" на Маги "Джиленхол, "Божията ръка" на Паоло Сорентино. Общо 21 филма си съперничеха за наградите, които са се утвърдили като ранен индикатор за перспективите за "Оскар". Председател на журито беше корейският режисьор Пон Джун-хо. Диуан е шестата режисьорка, спечелила награда "Златен лъв". Останалите са Клои Чжао ("Земя на номади"), Маргарете фон Трота ("Оловно време"), Аниес Варда ("Скитницата"), Мира Наир (Сватба в сезона на мусоните") и София Копола ("Някъде"). "Исках този филм да е едно съпреживяване . . . пътуване в кожата на тази млада жена", добави Диуан, която наследява с наградата американката Клои Чжао, триумфирала след това с филма си "Земя на номади" и на наградите "Оскар". Четири години след скандала Уайнстийн, който постепенно събужда съвестта на седмото изкуство, най-престижните награди стават достъпни и за жените. "Нещо се променя. Жена спечели "Оскар"-а, жена спечели "Златна палма", жена спечели "Златен лъв" - това не може да е случайно, подчерта Одре Диуан. Филмът "Събитието" е адаптация на автобиографичния роман на Ани Ерно. Той е вторият на Одре Диуан, 41-годишна френска писателка и журналистка от ливански произход. Тя е съсценаристка на няколко филма, преди да премине към режисура. При останалите награди няколко филма са белязани от мястото на жените в обществото. Такъв е случаят със "Силата на кучето" на новозеландката Джейн Кемпиън, която спечели награда "Сребърен лъв" за най-добра режисура 28 години след наградата "Златна палма" в Кан за "Пианото". Джейн Кемпиън е едва втората жена с режисьорската награда на кинофестивала във Венеция. Първата е Ширин Нешат с "Жени без мъже" през 2009 г. "Силата на кучето" повдига въпроса за задушаващия свят на токсичната мъжественост. "Една Берлинска стена е напът да падне" - каза Джейн Кемпиън във връзка с женското присъствие в наградите. Паоло Соренитно спечели Голямата награда - втората по значение на фестивала, за "Божията ръка" - филм за детството му в Неапол, разтърсено от смъртта на родителите му. "Силата на кучето" и "Божията ръка" се разпространяват ексклузивно от Нетфликс - нов знак за значимостта на видеоплатформите във времето на пандемията. Актрисата Пенелопе Крус получи отличието за най-добра женска роля за играта си в "Паралелни майки" на испанския режисьор Педро Алмодовар. Филмът е за силата на жените изправени срещу различни трудности, при отсъстващи или страхливи мъже. Приз за най-добра мъжка роля получи филипинският актьор Джон Арсиля за ролята си в "На работа: Изчезналите 8" на Ерик Мати. Наградата за най-добър сценарий спечели Маги Джиленхол за "Изгубената дъщеря". В него преподавателка си спомня компромисите, които е направила като майка преди години, за да живее, както е планирала. Специалната награда на журито беше спечелена от френско-италианската продукция "Дупката" на Микеланджело Фрамартино. С наградата "Марчело Мастрояни" беше удостоен Филипо Скоти за ролята си в "Божията ръка". Някои от най-големите премиери във Венеция не бяха в конкурсната програма - "Последният дуел" на Ридли Скот, "Дюн" на Дени Вилньов, "Последна нощ в Сохо" на Едгар Райт. В секцията "Хоризонти", посветена на работата на дебютиращи режисьори, наградата за най-добър филм спечели "Пилгрими" на Лауринас Барейса, а за най-добър режисьор - Ерик Гравел за "На пълно работно време". След като изданието през 2020 г. беше силно затруднено от пандемията и недостиг на ярки филми за конкурсната програма, 78-ият кинофестивал във Венеция, който е най-старият в света, възвърна блясъка си. Значимостта му бе потвърдена и от наплива на холивудски звезди, които преминаха по червения килим.