Леонардо да Винчи е нарисувал „Мона Лиза“, използвайки специална техника, за да я скицира, установиха френските учени. Те вярват, че оригиналът е може да се съхрани, а от него да се направят копия на картината, пише "Труд". Леонардо да Винчи е нарисувал „Мона Лиза“ върху щрихите на скица, установиха изследователи от университета Поатие и френската компания Lumiere Technology, специализирана в мултиспектрална фотография. Авторите разказаха за своето откритие в статия в Journal of Cultural Heritage. Други проучвания разкриват някои особености на картината - прерисуването на пръстите на лявата ръка, структурните детайли на подлакътниците, връзките на воала на лявото рамо, но за следите от щрихите на скицата не са споменава в публикациите. „Лувърът ме покани, защото аз съм изобретател на новата мултиспектрална камера с висока резолюция“ обяснява Паскал Кот, един от авторите на работата. Кот е разработил технология, способна да открива отразената светлина при 13 дължини на вълната. Той взима за основа метода на инфрачервената фотография, който преди това бе използван за разкриване на детайлите, скрити под повърхността на картините. През 2004 г. Кот прави над 1650 снимки на Мона Лиза. За да ги изучи в детайли, това му отне 15 години. Използвайки комбинация от инфрачервена фотография и инфрачервена рефлектография, Кот успя да открие въглеродните линии в по-светлите области на картината.

„Оптичната система ни позволява да виждаме много фини детайли, а високата чувствителност осигурява много голямо усилване на слабия сигнал, - казва Кот. - Сполверо на челото и на ръката издава следи от щрихи от скица. Сполверо е техника, възникнала в Италия, при която контурите на рисунката се прехвърлят върху платното, стената или друга повърхност с помощта на ленена торба, пълна с тъмен прах (например въглен), която се поставя и притиска върху повърхността на перфорираната скица от хартия или пергамент. Прахът прониква през дупките, пробити през хартията и оставя контурите на шаблона под формата на линии, образувани от малки точки. По-ранни изследвания показват, че да Винчи е използвал сполверо и при създаването на други свои известни картини, като ''Дамата с хермелина'', ''Портрет на Джиневра да Бенчи'' и ''Красивата Ферониера''. Това обаче е първия път, в който на ''Мона Лиза'' бяха открити следи от сполверо, отбелязват авторите на работата. А това означава, че има шанс самата скица, направена от ръката на Леонардо да Винчи, да е оцеляла някъде и, вероятно, позата на Мона Лиза върху нея да е друга. От видените щрихи на скицата става ясно, че Да Винчи е направил някои корекции преди окончателната композиция.