Райна Борисова

Най-новият безименен албум на Лили Иванова е реализиран в 8,000 диска като физически носител и от излизането му през юни до сега е изчерпан на 90% в търговската мрежа. Легендарната изпълнителка държи не само първенството за най-висок тираж в BG попа, но и за най-голяма инвестиция в крайния продукт. Така например за шедьовъра с портрет от художника Васил Горанов на обложката за всеки от отделните етапи в работата - от разплащанията към авторите на музика, текст и аранжименти, през звукозаписа и хонорара на студийни музиканти до смесването и мастеринга на всички парчета Лили е броила около 120,000 лв.

Предпоследното заглавие в дискографията на примата „Поетът" е номер едно по продажби в България вече повече от две години, като неговият тираж е 15,000 диска. „Невероятно", който звездата пусна за разпространение първо в магазинната мрежа на „Лидл", е компилация от 5 диска в 5,000 тираж. Ако обаче авторите са приятели, ако артистът няма изискване за качество, ако пусне продукта с идеята да е с крайна ниска цена, то тогава окончателната сметка за 4-5 хиляди диска може да падне и до 10,000 лв., коментираха хора от гилдията.

При мъжете в BG попа класацията за най-търсен албум във веригите води Любо Киров със „Знам". „От топ 20 на продажбите в големите магазини и бензиностанции около десет заглавия са на български артисти. По-младите изпълнители вече рядко правят албуми, но постигнахме страхотен успех с албума на Павел и Венци Венц „СетааБрат", който също се превърна в едно от най-продаваните музикални заглавия в страната. Продажбите на българските албуми са сравними с тези на големите международни звезди като „Металика", „Депеш мод", Стинг, Лана дел Рей. Има обаче един чужд изпълнител, който надмина всички, и това беше Адел с последния си албум", коментира шефът на „Вирджиния рекърдс" Станислава Армутлиева. Като лицензиант на гиганти от калибъра на „Сони мюзик" и продуцент на отличници от „Екс фактор" като Дарина Йотова и Кристиан Костов тя е категорична, че българският пазар се движи в синхрон със световните тенденции в индустрията. По данни на Международната федерация на звукозаписната индустрия в световен мащаб общият спад за почти всички категории в сегмента с физически носители на музика е 7.6% в сравнение с данните за 2015 г. Изключение в сектора са приходите от продажби на грамофонни плочи. По последни данни на Българската асоциация на музикалните продуценти през първото полугодие на 2017 г. приходите от продажби на физически формати продължават да спадат с 8.84% за периода, като конкретно приходите от продажби на дискове спадат с 13.24%. „Въпреки посочените данни делът на физическите продажби заема 34% от световния пазар на музика, а за България този дял е само 14% от общия обем на пазара. В световен мащаб приходите от продажби на дигитална музика продължават да нарастват, като за 2016 г. достигат 50% от общите годишни приходи на световната музикална индустрия. За България приходите от дигиталния сектор достигат 19% през 2016 г.", излага статистиката Саня.

Албумът вече се издава на физически носител само за престиж като визитка за артиста и стимул за неговите участия, откъдето идват и реалните приходи. Ако на Запад търговците работят с надценка от 20-30%, то в България тя е около 100. От нас дискът излиза на 5-6 лв., а до рафта на бензиностанцията става 12 лв.", споделя шефът на „Диапазон рекърдс" Ненчо Касъмов. Лейбълът му е играч в А групата на попфолка редом с „Ара мюзик" и „Пайнер", а за артисти като Тони Стораро и Азис регистрира рекордния за жанра тираж от 10,000 диска. Оказва се, че за оборотни певици като Галена, Преслава или Алисия бюджетът за запис на албум може да догони този на Лили Иванова. Решаващ фактор в ценообразуването е изборът на композитор и селекцията на репертоар. Ако артистът избере българското, ще трябва да се бръкне с 2 хиляди лв. за песен, а ако заложи на гръцки кавър, цената ще е същата, но в евро.