Таня Ставрева на наградите „2018 Indie Music Awards" в Ел Ей, където взема 4 статуетки

„Най-продаваната музика днес е композирана само с няколко акорда, даже само с един." Това е усещането на Таня Ставрева, която чрез дебютния си албум за пиано „Ритмично движение" хвърля ръкавицата към музикантите от различни жанрове и любителите на всякакви стилове да обръщат по-голямо внимание на сложните, но много обогатяващи класически мелодии. „Подобна музика е голямо предизвикателство за тези, които са свикнали да слушат песнички за един акорд", казва още българката и прибавя, че когато хората намерят духовното в себе си и около тях, ще могат да се насладят и на музикалната класика.

„Ритмично движение" излиза през миналата година и веднага влиза в топ 10 на „Билбоард класикс", като досега е отличен с общо 14 международни награди. "Този албум беше една моя мечта през последните 5-6 години", споделя пианистката. "Особено много се радвам, че дългогодишните усилия, лишения, жертви и непрестанният ми труд бяха оценени от музикалните професионалисти и от критиците", разказва още тя. Таня е малко разочарована обаче, че въпреки челното място (номер 8) в подредбата на тази седмична класация за достигането до него са били необходими продажби само на по-малко от 200 бройки от нейния диск. Според нея това не може да се определи като истински бестселър, но пък, от друга страна, за да имаш албум номер едно в „Билборд класикс", може би трябват продажби от около 500 бройки, разсъждава сънародничката ни, което не изглежда невъзможно. За сравнение, Таня посочва цифрите в поп музиката, където първото място в „Билборд" е гарантирано след като са продадени поне 10-20 хил. албума.

Таня е включила 14 творби в дебютната си компилация, сред които такива на Панчо и Александър Владигерови, две нейни авторски песни (първа и десета), както и вариация на песента „Дилмано, дилберо". Продуцент на албума е Рон Сейнт Джърмейн, който има над 100 златни и платинени отличия и 14 награди „Грами" за проекти, по които е работил. Освен това в албума има песен, записана с Уил Калхун, барабанист на рокендрол групата „Living Colour". Българката си партнирала с него, тъй като по време на записите предишният барабанист, с когото работила по друг проект, бил на турне (бел.ред. - Дейв Ломбардо, барабанист на траш-метъл бандите „Слейър" и „Фантомас"). „Както с Уил, така и с Рон се работи много лесно", разкрива детайли от кухнята нашето момиче. - Рон е гениален продуцент и смесител на звука и изкара албума на световно ниво."

Сънародничката ни започва да проявява интерес към пианото от много малка, още на 2-3 годишна възраст. Тогава родителите й често с ходели на гости при познати, които имали пиано. Тя винаги отивала до него и си играела там, а накрая никога не искала да си тръгва. Бащата на Таня също е бил музикант и заедно с майка й я подкрепил да свири на този инструмент в ранна възраст, като й купува собствен такъв. После родителите й я ориентират към най-добрите преподаватели първо в България, а после в чужбина. Един от учителите на Таня в Родината, който тя със сигурност ще запомни, е г-жа Росица Иванчева от Национално училище за музикално и танцово изкуство „Добрин Петков" в Пловдив, с която работи заедно около 14 години. В Щатите Таня идва през 2003 г., за да учи пиано в Бостън с пълна стипендия. Сега живее в Ню Йорк, който обожава, преподава пиано, подготвя се за рецитали, композира музика и слуша изпълнения изпратени до „Грами" академията, тъй като е не само член, но има право на глас в отсъжданията за наградите. Таня се надява до края на годината да изнесе концерти в Германия, Ню Йорк и България, а също и да запише нов албум с изцяло нейни парчета.

Първите й опити за композиране са били още в музикалното училище в Пловдив, когато заедно с приятели създавали музика в по-популярен жанр. От 2012 г. насам тя навлиза професионално в тази сфера. Казва, че е започнала, след като е имала ангажимент за театрална компания на Оф Бродуей да създаде музика за пиесата „Бурята" по Шекспир, където също е имала и актьорски дебют. Заедно с режисьора на спектакъла тя се спира на творби на Дебюси, Гинастера и някои български мелодии. Накрая обаче музиката била по-дълга от монолозите и Таня била посъветвана или да измисли нова музика, или да промени оригинала. Като съвестен професионалист тя не искала да променя утвърдени ноти и дори спорила с екипа, че ще е по-добре добре да създаде своя композиция и така и направила. В резултат нещата се получили отлично. В последно време Таня композира и пиеси за деца.

Освен всичко друго нашата пианистка е свирила три пъти в „Карнеги хол", като преди две години има честта да е гост в главната зала и да изпълни творба от най-свирения американски композитор Мейсън Бейтс. Таня има и негова композиция в "Ритмично движение". Албумът може да се купи в България в магазина „Дюкян меломан" в София, както и онлайн на личната страница на Таня както в стандартна, така и в дигитална форма.