Кройн Хекман, ,,Дойче веле"

Нападението срещу ,,Шарли ебдо" може би има връзка с новия роман на скандално известния писател Мишел Уелбек. В последното си издание ,,Шарли ебдо" отделя челно място на произведението, в което Уелбек представя сценарий за ислямизирането на Франция: 2022 година, над Париж грее полумесецът, на пилона се вее зеленият флаг на исляма. Франция е избрала първия си президент-мюсюлманин - Мохамед бен Абес. Президентът решава да отмени светската република и да изгради ислямска религиозна държава, в която е разрешено многоженството, а властта държат единствено мъжете. Жените са забулени и нямат право да работят, Сорбоната се превръща в ислямски университет, а всички преподаватели са задължени да станат мюсюлмани.

Просто литературна измислица или поглед в бъдещето? Авторът Мишел Уелбек смята, че такъв сценарий е възможен: „Навярно няма да стане толкова скоро, колкото в книгата ми. 2022 година все още е твърде рано. Но въпреки това е възможно."

Световноизвестният писател навремето получи високата френска литературна награда „Гонкур", а критиката го смята за особено предизвикателен и скандален автор. Новият му роман „Подчинение", който излезе на 7 януари на френския литературен пазар, сякаш потвърждава това клише за Уелбек. Книгата носи експлозивно послание, което е взето назаем от пропагандата на крайнодесния Национален фронт във Франция. Посланието гласи: Западът е заплашен от ислямизация.

Френската „Лига срещу расизма и антисемитизма" предупреждава, че Уелбек си играе с колективните страхове на хората. Президентът на Лигата Ален Жакюбовиц нарича книгата „най-добрия подарък, която може да се направи на Марин льо Пен". Правозащитникът има предвид политическата интрига в романа: за да попречат на Националния фронт и Марин льо Пен да вземат властта, левите и десните във Франция се обединяват в подкрепя на кандидата мюсюлманин. Така те поемат цялата отговорност за случилото се впоследствие. От тази гледна точка Мишел Уелбек всъщност разчиства сметки с реални френски политици и с една цяла политическа каста, която не съумява да обедини обществото.

Френският президент Франсоа Оланд се дистанцира от Уелбек. Той смята, че книгата не е някаква литературна храброст, а просто повтаря познати клишета. Защото според Оланд винаги е имало хора, които превъзнасят декадентното, упадъка и безизходния песимизъм. Самият Уелбек отхвърля обвинението, че просто подклажда предубежденията на хората. „Ужасното дете" на френската литература не смята, че просто играе ролята на професионален провокатор. Писателят е убеден, че Марин льо Пен няма да извлече никаква изгода от новия му роман: „Аз не ѝ трябвам. За нея нещата така и така се стичат много добре."

Смела сатира или ислямофобски пасквил? Книгата на Мишел Уелбек, както и в предишни случаи, предизвиква максимално противоречиви реакции. Част от критиците я наричат смела, иронична, отчасти дори саркастична сатира на съвременното френско общество. Други обаче я атакуват като ислямофобски пасквил, който разпространява идеите на крайнодесните. Философът Малек Шебел казва: „Уелбек използва таланта си, за да подклажда страховете от исляма. Той е голям писател и тъкмо поради това е длъжен да носи отговорност."

Романът навярно ще повлияе върху начина, по който французите се отнасят към ислямската общност в страната си, опасява се Хасен Шалгуми, либерален ислямски проповедник. Според него мюсюлманите вече се чувстват като белязани и смятат, че им търсят отговорност за проблемите на Франция. „Икономическата криза естествено може да предизвика и криза на ценностите, дори морална криза. На определени политици това им харесва и те се възползват от него, за да сеят страхове. Романът на Уелбек върви в същия коловоз. Това вече не е никаква литература, не е култура - това си е расизъм", казва Шалгуми.

Дали „Подчинението" наистина е боен призив срещу исляма или просто обществено-политическа карикатура? Мишел Уелбек не дава отговор на този въпрос. Разказвачът в неговия роман, 44-годишен мъж на име Франсоа, също не може да се самоопредели. Върху него ислямът упражнява едновременно привличане и отблъскване. „Това обърква, наясно съм - казва Уелбек - Този релативизъм владее както главния герой, така и автора. Лично аз нито подкрепям, нито осъждам своя главен герой. Нека читателите решат за себе си. Честно."