BG 

VOICE

СВАЛЕТЕ СИ МОБИЛНОТО ПРИЛОЖЕНИЕ

 

BG LINKED

 

И ПУБЛИКУВАЙТЕ БЕЗПЛАТНА МАЛКА ОБЯВА В РЕАЛНО ВРЕМЕ

26 февруари - 3 март 2020 г.

56

ГЕРГАНА ПЕНОВА

[email protected]

О

ткакто съм се върнала 

в България, се чувствам 

като чужденец. Почти 

не мога да контактувам с 

тези, които контролират 

културния живот. Никой не ме чува. За 

тях аз вече съм „изтъркано порше‘‘.

Това споделя известната актриса и 

джаз певица от близкото минало Каме-

лия Тодорова. Тя избяга от България в 

началото на 80-те, когато се омъжи за 

немския бизнесмен Майкъл Кунстман, и 

се прибра отново в страната малко след 

падането на комунистическия режим. 

Но е категорична: „Властимащите не са 

се сменили, просто това са наследници-

те на предишните“.

В интервю за OFFNews Камелия То-

доров разказва, че попаднала под не-

прекъснатия обстрел на Държавна си-

гурност през 1982 г., когато се появил 

Майкъл и тя започнала да се среща с 

него.

„Държавна сигурност... започна да ме 

следи, да ме преследва, да ме викат за 

разпити. Редовно

искаха да им снасям 

информация

за това, какво се случва в нашите сре-

ди. Разбира се, те най-много държаха 

на информация за Майкъл“, спомня си 

певицата. Службите не направили опит 

официално да я вербуват като агент, но 

според Камелия Тодорова начинът, по 

който разговаряли с нея и търсели ин-

формация, значел същото.

„Аз нямах никаква интересна инфор-

мация за тях и всъщност не бях полезна 

в нито една сфера. 

Поставих им условие, че мога да съ-

действам само ако ми се уредят неща-

та в Министерство на културата и ми се 

даде по член 9-ти актьорското майстор-

ство, което аз съм си изработила. Вече 

имах три филма, плюс 4 г. работа в теа-

тър по същия параграф, и Цветана Ма-

нева стана актриса, така че не бях един-

ствената“, спомня си тя. Поставила на 

Държавна сигурност още едно условие 

– да запише албум. „И те ми казаха: „ОК, 

всичко ще се уреди“, спомня си певица-

та.

Когато се разбрало обаче, че Май-

къл иска да се ожени за нея, започнали 

спънките. По това време й се отдали въз-

можности да излезе от България, била в 

Източна Германия, в Русия и други дър-

жави, но в един момент не й дали пас-

порт и трябвало отново да иска разре-

шение за такъв.

Камелия Тодорова си спомня и как 

при излизане в чужбина за различни ме-

роприятия винаги в групата пътували 

хора, които да я контролират.

„Концертната дирекция, Радио оркес-

търът, Балкантон-ът, Импресарската ди-

рекция си имаха хора, които съпровож-

даха артиста по дадени фестивали, по 

дадени места, и тези хора, които са слу-

шачите, винаги пътуваха с нас.

Винаги бяхме под контрол

и не можеше да се чувстваш съвсем сво-

боден, независимо докъде отиваш. При 

комунистическия строй имаше контрол 

върху всичко, което се вършеше в кул-

турния сектор. Слухтят и гледат какво се 

прави, снасят информация, навсякъде 

се търсеше „под вола теле“. Следяха ни 

дали говорим против комунизма, дали 

някой се възхищава от капиталистиче-

ския начин на живот...“, спомня си певи-

цата.

Тя обаче не смята, че днес положение-

то на артистите и изпълнителите е мно-

го по-леко.

„В онова време имаше цензура в изку-

ството като цяло. Имаше комисия, която 

строго следеше продукцията, която изли-

за. Имахме процентна забрана да пеем на 

английски. Но това е нещо, с което човек 

много по-лесно се преборва, отколкото 

със сегашната свободия“, споделя тя.

Според нея сега е трудно, защото няма 

мениджмънт, няма институция, която да 

организира турнета, липсват издържани 

поп фестивали, особено след закрива-

нето на „Златния Орфей“. Голям пропуск 

според Камелия Тодорова е и изчезване-

то на вариететните програми, които да-

вали работа на много изпълнители.

„Завършващите музикално образова-

ние не могат да направят най-добрия из-

бор как да тръгнат, тъй като много от тях 

не знаят как да

се борят като вълк единак

Образователната система не ги под-

готвя достатъчно и те нямат добра ква-

лификация. Разчитат, че шансът и къс-

метът ще са на тяхна страна, както и 

родителската финансова подкрепа ще е 

безкрайна. Спонсорството е също кри-

воразбрана цивилизация. Реалити шоу 

програми пък ги използват и като при-

ключат, ги изхвърлят на улицата. Вие как 

си представяте израстването на един 

музикален артист, след като ще трябва 

всичко да си организира сам и разбиращ 

как да се продава?“, пита Камелия Тодо-

рова.

В момента тя е музикален педагог в 

Нов Български университет и първото 

нещо, което казва на учениците си, е, че 

пеенето и музиката са много тежка коро-

на.

„Това е много тежка професия. Когато 

съобщиш на един човек, абсолютно не-

подготвен, че той не става за тази профе-

сия, се получава голямо огорчение. Но 

има хора, на които трябва да им се каже 

истината. Не може да го заблуждаваш и 

да му взимаш парите“, категорична е тя.

Иначе Камелия Тодорова не спира да 

твори. Тя работи над спектакъл, с който 

иска да докаже коя е тя.

Камелия Тодорова: В България 

се чувствам като чужденец

Певицата разказва за сблъсъка си с Държавна сигурност и сегашното разочарование

На джаз фестивала в Бургас

В София лайв клуб

С Васил Петров на джаз фестивала в Банско, 

Снимка: Kayya Hristova Design Studio Kayart, Facebook

Снимки: Facebook, „24 часа“