Лицева страна на диска

Фестският диск е един от трите запазили се писмени паметника с т.нар. Линеар А.

Датировката му е от XVII век пр.н.е. или късния период на минойската цивилизация.

Предназначението му, както и символите на него не са дешифрирани. Открит е през 1908 г. от италианска археологическа експедиция край град Фест на остров Крит. Представлява кръгла теракотена плоча с диаметър 16 сантиметра, покрита със странни писмени знаци. Заедно с нея е намерена и табличка с надпис на критското линейно писмо. Текстът не е издълбан, а е щампован с 45 щампи. Не е ясно и дали текстът е написан отляво надясно и отгоре надолу. По принцип е възприето, че писмената му система е изолирана и без аналог в древността. Фестският диск се съхранява в Археологическия музей в Ираклион на остров Крит, където е и открит. Фактите около него са толкова.

Много повече от тях са неизяснените въпроси. Учени и любители по света са се опитвали да разгадаят пиктографското писмо от диска, намерен на остров Крит и съхраняван в музея на град Ираклион. Понякога малките археологически находки са много по-ценни за науката от монументалните постройки. Такъв е случаят с Розетския камък, който с появата си за съвремието слага край на безброй неясноти, веднага се превеждат безценни текстове и се подреждат брънките в историята на човечеството. Нещо като чип, без който не може да тръгне машината, като ключ или таен код, с който дешифрираш най-търсените тайни. Има такива предположения и за същността на диска от Фестос. Невероятно е колко много интерпретации могат да имат няколко миниатюрни рисунки върху глина.

На 3 юли преди 106 години по време на разкопките на минойски дворец на Крит италиански археолог открива плосък диск от изпечена глина с дебелина около 20 милиметра и диаметър около 16 сантиметра. От двете страни на теракота имало рисунъчни знаци, които били разделени с вертикални линии през определен интервал. Рисунките се завъртали в спирала. Веднага предположили, че дискът е носител на древна писменост, но не можели да я свържат с никоя, позната до момента.

Предполага се, че Крит и минойската цивилизация имат доста близка съдба до тази на атлантите, макар и източниците да звучат по-скоро митологично. Науката все още търси обяснение за някои впечатляващо напредничави за епохата си артефакти и няма как да не допусне съществуването на древен свят, съвършен като митичната Атлантида. Какъв може да е бил езикът на критяните и възможно ли е това да е бил езикът на атлантите? Възможно ли е дискът да е носител на критско йероглифно писмо?

Сравненията с други надписи, открити на Крит, показват, че нямат нищо общо. Някои изследователи допускат прилика с хетски, египетски и протошумерски йероглифи. Има теория, че дискът не е направен на Крит, тъй като глината е различна от тези, които се добиват на острова. И сред много теории като че най-вероятна звучи тази, според която фестският диск е последният съхранил се паметник от писмеността на легендарната Атлантида.

Има една много любопитна трактовка на рисунъчните знаци от френския изследовател Оме, който смята, че е описана страховита катастрофа и гибелта на някакъв народ. Други учени разчитат: кипарис, лилия, минзухар, някаква розетка. Виждат на диска и изображение на гъсеница, пчела, делфин, гълъб, летящ сокол, държащ в ноктите си малък двоен щит, глава на газела, одрана кожа, кравешки крак, бягащ човек, пленник със сковани за гърба ръце, жена с разголена гръд, дете, глава на мъж с татуирани бузи и друга глава с украса от пера. Има шлем, кръгъл щит, двойна брадва, натегнат лък, триъгълник и т.н. На диска са изобразени 241 знака, като 45 знаци не се повтарят.

Има и българи, които са изследвали диска - като академик Владимир Георгиев и любителят Георги Матев. Това, което обаче прави най-силно впечатление, са реалистичните рисунки на съвременни обекти като НЛО във вид на „капак", витлов кораб, космонавти. Как е възможно преди повече от пет хиляди години да са били конструирани самолети и летящи чинии?

Не един или двама учени и археолози са се пробвали да прочетат написаното. Последният, който заяви, че е успял да го стори, сочи Богинята на любовта, минойската Астарта, като ключ за разшифроване на загадката. Той е лингвистът, археолог и координатор на програмата „Еразъм" в Критския технологичен институт Гарет Оуънс. Той казва, че данните, които е събрал по време на своето проучване, леко са променили гледната му точка с годините. Фокусът се отмества от „бременната майка", както твърди по-рано ученият, към „бременната богиня", която се олицетворява от Астарта - богинята на любовта.

„Без никакво съмнение на фестския диск имаме религиозен текст. Това става ясно при сравняването с други религиозни думи и паметници, открити в свещените планини на остров Крит. Откриваме думи, които са абсолютно идентични. Предположението ми е, че върху диска от Фест имаме изписан химн, прославящ богинята Астарта - покровителка на любовта. Думите, които са гравирани върху него, са откривани и на други артефакти, поднасяни като дарове на богинята от минойците. И до днес хората правят пожертвувания пред боговете, в които вярват, когато са в беда и искат молитвите им да бъдат чути - било за да се справят с лични проблеми, или пък да се излекуват от коварна болест. Човек не се е променил чак толкова много", твърди ученият. Гарет Оуънс освен това предполага, че едната страна на Фестския диск е посветена на бременната богиня майка, а другата е с изписан химн в прослава на минойската богиня Астарта. Археологът подчертава, че за минойската култура Астарта е от много важно значение. Тя е богиня на любовта, войната и планините, а корените на култа й идват от Изтока. „От древна Месопотамия, в земите на днешна Турция, Астарта се прехвърля в Кипър и там се преражда като Венера", добавя в заключение Оуънс.